Tana Toraja-Pantai Bara

Päivän viiveellä päästiin lähtemään Tentenasta, koska bussissa ei ollutkaan meille tilaa vaikka olimme liput varanneet. Eipä tämä ollu mitenkään kovin yllättävää Indonesiassa kun ollaan. Tämmöstä sattuu. No saatiin kuitenkin onneksi ilmainen yöpaikka korvaukseksi häsläyksestä. Törmättiin muuten Tentenassa kahteen saksalaiseen reissaajaan, joihin oltiin tutustuttu pari viikkoa aiemmin Togeaneilla. Lähdimme heidän kanssaan yhtä matkaa bussilla ensin Pulapaoon ja jaoimme neljästään auton Rantepaoon, koska bussi ei mennyt päivisin suoraan sinne. Bussi- ja automatka kesti yhteensä noin 14 tuntia ja maksoi yhteensä 15 euroa per/hlö. Teiden kunnosta kertonee aika paljon se, että 280 kilometrin bussimatkaan meni 10 tuntia ja kerran pysähdyttiin syömään sillä matkalla. Nokkelimmat laskee keskinopeuden 😀 Yhteydet Sulawesilla on vähän huonohkoja ja monesti joutuu varsinkin jos aikataulu ei ole kovin joustava maksamaan yksityisauton ja ne on melko kalliita. Hinta on per auto, eli mitä enempi matkustajia sen halvempi hinta. Päätettiin lähteä Tana Torayaan/Rantepaoon, koska kaikki kehuivat tätä paikkaa niin paljon ja täällä pääsee näkemään sellaista kulttuuria mitä ei ole enään jäljellä missään muualla maailmassa. Ihmiset täällä ovat kristittyjä sekä animisteja. Animistit säästävät koko elämänsä ajan kaikki rahansa kuolemaa tai hautajaisa varten. Hautajaisseremoniat ovat pitkiä ja kestävät yleensä kolme päivää, hautajaisien seremoniaosuudessa uhrataan vesipuhveleita ja sikoja. Viikonloppuisin kylällä on marketteja, missä mekin käytiin, sieltä paikalliset ostavat seremonioita varten puhveleita uhrattavaksi. Hinta riippuu eläimen koosta, sarvien pituudesta ja väristä. Albiinopuhvelit maksavat jopa 8000 euroa. Isoissa hautajaisissa uhrataan jopa parikymmentä puhvelia. Me kävimme melko suurissa noin 600 vieraan hautajaisissa. Rantepaon ja tana torayan ympäristössä on kallioiden seinämissä hautakammioita, jonne ruumiit siirretään. Kävimme myös katsomassa vauvahautoja, niistä tuoreimmat ovat 30 vuotta vanhoja, koska nykyään vauvoja rokotetaan eikä kuolleisuus ole enään niin suuri. Vauvat on haudattu puihin, johon on kaivettu pieni kolo ja peitetty verkolla. Animistit uskovat, että vauvan sielu jatkaa elämistä puussa, jonka takia ne on sinne haudattu. Rantepaossa on mukava vuoristoilmasto, päivällä on melko kuumaa ja öisin viilenee reippaasti, toisin kuin rantakohteissa. Yöllä lämpötila laskee jopa 13 asteseen. Ympäristö on kaunista, korkeita vuoristoja ja joka puolella vihreitä riisipeltoja, sekä paikallisia erikoisen näköisiä taloja. Toiselle päivälle Rantepaossa varattiin opas, jonka kanssa trekkasimme Batutumongan vuoristokylään. Se sijaitsee reilun kilometrin korkeudessa merenpinnasta. Jos Una Unan trekki oli raskas, tämä oli meille extremeä. Jyrkkää nousua 5 tuntia pilvien yläpuolelle! Oltiin ihan poikki kun päästiin perille, mutta olipa trekki maisemien arvoinen.

Rantepaon jälkeen päätettiin lähteä Pantai Biralle, Sulawesin eteläosaan rantakohteeseen rentoutumaan. Meidän täytyi edetä jokatapauksessa kohti Makassaria, koska sieltä lennetään pois Sulawesiltä. Pantai Biralle pääsee melko helposti ja edullisesti Makassarista. Yövyttiin Biralla Riswah guesthousessa, mikä oli hintalaatu suhteeltaan tosi hyvä paikka. Vuokrattiin skootteri päiväksi ja ajeltiin 4 kilometrin päässä olevalle Pantai Baran rannalle, koska itse Biran ranta ei ollut kummoinen, täynnä paikallisia turisteja. Baran ranta on aivan uskomattoman hieno, turkoosia vettä, valkoista hiekkaa, pitkä leveä ranta tyhjillään. Rannalla ei ollut meidän lisäksi oikeastaan ketään. Meressä on hiekkapohja, joka on tosi miellyttävä uimista varten ja koralliriutta alkaa 100 metriä rannasta, missä on todella hyvää snorklausta. Biralla on myös tosi hyvää sukellusta, mutta tällä kertaa ei ollut aikaa siihen. Tänään tultiin takaisin Makassariin, huomenna lähdetään vähän extempore reissulle Malesiaan, koska siellä on viikonloppuna formulat niin ostettiinpa liput sinne. Ja koska kuvat kertoo enemmän kuin tuhat sanaa niin tässä olkaa hyvät 🙂