Vähemmän tunnettu Kaakkois-Filippiinit; Bicol

Heipä hei! Tässä on kaksi ja puoli viikkoa reissussa nyt vierähtänyt ilman että blogia ollaan päästy kirjoittamaan. Syy tähän se, että netti on ollut onnettoman huono paikoissa missä ollaan oltu. Ostettiin rajaton netti kuukaudeksi, että päästäisiin tarvittaessa nettiin ja että Mikko pääsisi tekemään koulujuttuja, mutta päädyttiin vahingossa ostamaan sellaisen operaattorin netti mikä nyt ei sitten ole toiminut juuri ollenkaan.  Wifiä ei myöskään ole ollut tarjolla meidän majapaikoissa.

Saavuimme siis pari viikkoa sitten SASin lennoilla Hong Kongin kautta Filippiineille pääkaupunkiin Manilaan. SAS lentoyhtiönä oli ihan OK, mutta ei vedä vertoja meidän mielestä esim Cathay Pacificille. Manilassa meitä odotti pari kaveria wanderers guesthousessa, joiden kanssa olimme jo aiemmin sopineet, että teemme tärskyt siellä. Olimme suunnitelleet reissua sen verran, että lähtisimme tutkimaan Kaakkois-Filippiinejä ja tarkoitus oli alun perin lähteä Calaguas-saarille reissun alkuun. Saatiin sitten yöllä yhden aikaan kuningasidea, että mitä jos vaihdetaankin vähän reissusuunnitelmaa ja lennetään tunnin lentomatka Legaspiin ja skipataan Calaguas-saaret, koska sinne olisi ollut tolkuttoman pitkä bussimatka, ja olisi menetetty sen takia päivä reissusta bussissa istuen. No ostettiin sitten lennot neljän tunnin päähän, matkustustahan ei ollut kuin vasta se 24h suunnilleen takana. Manilan Wanderers guesthouse on rento budejttihostelli hyvällä hintalaatu-suhteella, missä on myös mukava ”open rooftop”- baari missä voi nautiskella ruokia ja juomia. Huoneita löytyy dormeista ”sviitteihin”, mutta ei välttämättä kannata odottaa ihan sviittitasoista yöpymistä nimestä huolimatta 😀 17 eurolla saa siistin, ilmastoidun huoneen jaetulla kylppärillä. Huoneelle ei tällä kertaa tullut käyttöä suunnitelman muutoksen takia 😀

Aikamoisen sähläyksen jälkeen päästiin nousemaan koneeseen Manilan kentältä Legaspia kohti. Aamulla perille päästyä taidettiin nukkua lähes koko seuraava päivä ja seuraavana päivänä lähdettiin katselemaan ympäristöä. Vuokrattiin Legaspista pärrät, ilmeisesti siellä on vain yksi paikka mistä niitä saa vuokrattua, kun ei tahtonut aluksi koko kylästä skoottereita löytyä. Maisemat Legaspissa on dramaattisen upeat. Tulivuori Mayon, mikä on valittu maailman kauneimmaksi tulivuoreksi sen täydellisen muodon takia, vilkkuu silmään joka horisontissa. Se nousee lähes kahden ja puolen kilometrin korkeuteen, ja on yksi maailman vaarallisimmista tulivuorista. Se on purkautunut 1900 luvun jälkeen räjähdysmäisesti 15 kertaa. Kraaterista tupruaa jatkuvaa savua/höyryä. Trekkaamaan olisi mahdollista lähteä vuorelle, mutta meidän matkan aikana tulivuoren status oli ”restless” ja viime purkauksesta oli jo sen verran aikaa, että ei haluttu ottaa riskiä lähteä trekkaamaan. Ajeltiin skooterilla ihaillen maisemia ja löydettiin sattumalta uskomaton tippukivi luola jota käytettiin toisen maailmansodan aikaan piiloutumiseen. Luola oli melkoisen iso ja paikallinen opas tuli näyttämään meille sieltä paikkoja ja kertoi myös yksityiskohtia sieltä. Kaakkois-Filippiineillä ei ole paljon (juuri ollenkaan) tullut länsimaalaisia turisteja vastaan ja ollaan taas oltu melkoinen ihmetyksen kohde täällä. Ihmiset täällä ottavat turistit hyvin vastaan ja kaikki ovat ystävällisiä, kiinnostuneita ja puhuvat melko hyvin englantia. Kaakkois-Filippiineillä on muuten selvästi muita Filippiinien osia parempaa ruokaa, mikä oli positiivinen yllätys edellisen Filippiinien reissun jälkeen. Legaspissa jos käy kannattaa testata paikallista erikoisuutta chili-jäätelöä, mikä oli erikoisen hyvää.

Legaspin jälkeen jatkoimme matkaa manteretta alaspäin kohti Gubatia, Lola Sayon surf campia, mihin olimme netissä aiemmin törmänneet. Emme olleet tehnyt varausta etukäteen, vaan lähdimme katsomaan mitä on vastassa. Matkaa oli pari tuntia bussilla ja puoli tuntia jeepillä, ja hintaa matkalle kertyi yhteensä 2 euroa. Saavuttiin mestoille ja paikka oli yllätyksellisesti täynnä. Paikassa yöpyi paikallinen iso opiskelijaporukka viikonlopun yli. Saatiin homma selvitettyä ja yövyttiin samassa pihamaassa paikallisten työmiesten bungalowissa ensimmäiset pari yötä, jonka jälkeen päästiin siirtymään ranta bungalowiin. Bungalowin hinta per yö 4e/hlö. Ihmiset täällä oli huippuja ja muutenkin koko paikassa vallitsi aika rento meininki. Eräänäkin päivänä kävimme yhden paikallisen miehen kanssa ostamassa marketeilta kasviksia ja kanaa, joista illalla kokkasimme itse heidän keittiössään vartaita ja grillasimme ne illalla piha-alueella. Tekipä siellä eräs paikallinen tatuointejakin bungalowin alakerrassa. Ihan lähistöllä ei yhtä kauppaa lukuunottamatta ei muita palveluja löytynyt. Riksalla pääsi isolle kylälle ostoksille parin euron hintaan. Ranta täällä ei ole kovin hyvä uimiseen, sillä rantaan tulee aaltoja kokoajan. Pojat kävikin surfaamassa täällä muutaman kerran. Tänne iski 4-luokan taifuuni kuukausi sitten, mikä on näkynyt rannoilla ainakin roskan ja risujen määränä.

Käytiin myös yhtenä päivänä katsomassa paikallisten isäntien ajanviettoa, eli vedonlyöntiä kukkotappeluareenassa. Filippiineillä kukkotappelut ovat suosittuja ja myöskin laillisia. Vedonlyöntisummat alkavat viidestä eurosta ylöspäin, ja jos veikkaa oikein, saa tuplahinnan rahalleen. Eihän tuo aivan eettistä hommaa ole, mutta menehtyneet kukot kuitenkin menevät perheiden ruuaksi kisailun jälkeen. Samana tai olisiko ollut seuraavana päivänä käytiin myös lähistöllä olevalla upealla vesiputouksella, jonka alaosassa pysty myös uimaan. Lähistöllä olisi ollut paljon muutakin nähtävää, mutta kuusi päivää jo vierähti täällä nopeasti ja oli aika jatkaa seuraaviin maisemiin. Niistä seuraavassa kirjoituksessa lisää!

Tässä hieman ajankohtaisia hintoja, sikäli ne aina kiinnostaa:

Kanacurry ja riisi annos ”ravintolassa” n. 4e

1 litran vesipullo kaupassa n. 0,4 e

Kilo hedelmiä kaupasta 2 e

San Miguel 0,33l n. 0,4 e

2 kilon tonnikala marketilta n. 1,5e

Aamupala n. 1e

Taksin hinta aloitusmaksu 0,8e ja sen jälkeen 0,15 e/km

Maan sisäiset lennot 30-100e riippuu milloin ostaa

Paikallinen sim-kortti 1e, rajaton netti kuukaudeksi 202, tai esim 350MB 3 päiväksi 1e

Tässä muutama kuva loppuun. Ensi kertaan!

Upea Mt. Mayon!

Bicolilaista ruokaa

Lola Sayon Surf Camp, Gubatissa

Meidän parin yön paikallisten työmiesten mökki