Samar, Filippiinit

Heippa! Tässä tulee luvattua jatkoa edelliseen postaukseen! Eli siis Gubatin jälkeen mehän päätimme lähteä Samarilla sijaitseville Biri saarille, koska se oli lähellä ja paikalliset suosittelivat sitä meille. Kaakkois-Luzon on kyllä yllättänyt turismin määrän vähyydellään. Ollaan tähän asti törmätty ihan vain muutamaan länsimaalaiseen. Kaikissa paikoissa missä ollaan käyty, ollaan saatu olla ihan keskenään, kuten viime viikolla Legaspin tippukiviluolassa, tai Gubatin uskomattomalla vesiputouksella. En osaa sanoa onko täällä aina näin rauhallista, vai onko joulukuun taifuunilla osuutta asiaan. Tällä alueella ei myöskään selvästikään rakenneta niin paljon ravintoloita tai hostelleja, koska taifuuni iskee tänne ainakin 10 kertaa vuodessa melko pahasti. Lola Sayonilla olimme kuulemma kolmannet suomalaiset, jotka olivat käyneet siellä. Totta vai tarua, en tiedä..

Biri Islands- koostuu useasta eri saaresta. Matkustimme Gubatista ensin Matnogiin (~50km), josta kahden euron hintaan pääsi isolla laivalla ensin Samarin Alleniin ja sieltä lyhyellä paattimatkalla Biri-saarille. Birin saarista taisi lukea Lonely Planet- kirjassa yksi kappale ja netistä ei löytynyt oikeastaan mitään tietoa, joten meillä ei taaskaan ollut mitään mitä odottaa saarelta. Saavuimme Birin ns. pääsaaren rantaan, mistä moottoripyörätaksilla reilu euron hintaan pyyhälsimme ensimmäiseen majapaikkaan, Biri dive resort muistaakseni nimeltään. Olimme ainoat asukkaat hotellissa, ja hotelli vaikutti vähän parhaat päivänsä nähneeltä, eikä henkilökunta vaikuttanut koskaan olevan paikalla. No tänne jäätiin yhdeksi yöksi ja lähdimme tutkimaan paikkoja. Ensimmäisenä meille kerrottiin, että meidän pitää mennä lähistöllä sijaitsevaan tourist officeen ja ilmottautua saarella olevaksi. Toimistossa meille alettiin heti tyrkyttämään reissua saaren päässä oleville rock formationeille (en tiedä mikä se on suomeksi), mikä olikin muuten ainut asia mitä netistä löysimme Biri-saarista. Kuulimme sen olevan suojeltu kohde, ja että sinne ei saa mennä ilman opasta, eikä maksua. Kerrottiin, että aiomme käydä siellä, mutta tänään ei ole tarkoitus käydä siellä. Virkailijat toimistossa olivat hieman hyökkääviä, ja uhkasivat meitä jossain vaiheessa poliiseillakin, kun luulivat jostain syystä, että lähtisimme salaa sinne omin päin. 😀 Koko saareltahan löytyi sitten siis ainoastaan kaksi ”ravintolaa”, joista toinen oli illalla suljettu, ja toisesta paikasta sai ainoastaan paistettua kanaa, riisiä, munia tai ”hampurilaisia”.

Seuraavana päivänä käytiin oppaan kanssa kiertämässä kivimuodostelmat, jotka ovat ilmeisesti miljoonia vuosia vanhoja, ja nousevat tyynenmeren reunalta kymmenien metrien korkeuteen. Muodostelmien välissä oli kristallinturkooseja, merilaguuneja. Täällä taas oli melkoisen hyvät kuvausmahdollisuudet, koska ainoastaan viimeisellä etapilla törmäsimme yhteen turistiporukkaan, jonka seassa oli yksi länsimaalainen. Kivien huipulla tyynenmeren laidalla, tuntui vähän niin kuin olisi ollut ”maailman reunalla”. Paikka hurmasi karuudellaan. Muodostelmat ovat luonnonsuojelualuetta ja maasto melko haasteellista, joten sinne ei ilman opasta ole mahdollista lähteä. Opas maksoi kyytien kanssa n. 4e/hlö, ei kallis siis, mutta liikkumisen opastamisen lisäksi opas ei tuonut mielestäni hirveästi lisäarvoa reissulle, koska hän ei osannut esimerkiksi kertoa miten ja milloin kivimuodostelmat ovat syntyneet :D. Vaihdoimme seuraavaksi yöksi paikkaa naapurissa olevaan Villa Amoriin miellyttävämmän miljöön vuoksi ja myöskin sen takia, että paikasta sai myös paikallisen perheen tekemää kotiruokaa, mistä sai ehkä tähän asti reissun parasta ruokaa! Villan pihasta myös voi lähteä merelle kokeilemaan paddle lautailua ja lautoja saa villasta ilmaiseksi lainaan. Viihdyttiin täällä pari yötä, saarella ei mahdottomasti tekemistä ollut, kun minkään kulkupelin vuokraus ei ollut mahdollista, että olisi päässyt saarta tutkimaan, ja saarella ei muuten ollut biitsiä, mikä tuli hieman yllätyksenä saarelle, kun mentiin.

Parin yön jälkeen matkasimme takaisin Samarin Alleniin ja vieressä olevalta Victorian satamasta puolen tunnin paatilla San Antonio- nimiselle saarelle. Kaikki muuten tuntuvat kauppaavan täällä ”special trip”- hintaisia reissuja, joka tarkoittaa sitä, että vene on ainoastaan meidän käyttöön, mutta ei välttämättä käytännössä tarkoita sitä. Paikallista paattia kysyttäessä, jotkut esittävät tyhmää niin kuin ei koskaan olisivatkaan kuulleet sellaista sanaakaan. Paikallinen paatti on tottakai halvempi. San Antonio vaikutti heti veneen rantaan saapuessa kauniilta, melko pienehköltä saarelta, missä oli pitkiä rantoja, ja turkoosia kristallinkirkasta vettä. ”Turistitoimistossa” taas käytiin puumerkit kirjoittamassa vihkoon, ja huomattiin samalla, että koko saarella on meidän lisäksi kaksi turistia. Käytiin katsomassa saaren kaikki majapaikkavaihtoehdot (4) ja päädyttiin Haven of Fun nimiseen yöpaikkaan. Ison bambumökin hinta 7,5e per hlö yöltä, ihan rannassa. Saarelta löytyy myös yksi sukellusresortti, mutta se näytti olevan meidän paikalla ollessa kiinni. Jonkun verran oli vielä korjaustöitä taifuunin jälkeen osassa paikkaa kesken. Saari on kiva paikka rentoutumiseen, uimiseen sekä vaikka saarihyppelyyn niin kuin me teimme. Häslättiin yhden päivän saarihyppelyressu lähistöllä (2h paattimatka) oleville ”seven islands”- saarille. Oma paatti, oma kuski, ei muita turisteja, hintaa 15e/hlö. Saimme valita itse missä haluamme käydä, ja kauanko haluamme saarilla olla. Ympäristö oli täynnä upeita autioita saaria, ja yhdellä saarella näytti olevan myös hieno resortti, mutta sinne saarelle ei päässyt ilman varausta. Lisäksi joillakin saarilla oli paikallista asumusta. San Antoniossa ei ole automaatteja, joten kannattaa ottaa rahaa tarpeeksi mukaan, mikäli tänne saarelle päätyy. Lähin ja ainoa Pohjois-Samarin automaatti on Catarmanissa. Sinne siis suuntasimmekin seuraavaksi, koska rahat loppuivat kesken. Tultiin tiistaina tähän Catarmanin lähistöllä olevalle bobon beachille, koska sunnuntaina lennetään Catarmanin pikkukentältä pois Samarilta. Lento kestää ainoastaan tunnin. Täälläkin usea majapaikka on suljettu ja avoinna olevia majapaikkoja on tällä hetkellä 3. Bobon beachilla on hyvää surffausta ja aaltoja löytyy niin alotteilijoille, kuin vähän kokeneemmillekkin surffareille. Lähempänä Catarmania on White Beach, jota käytiin skootterilla eilen katsomassa, on ehkä kivempi rannalla lötköttelyyn ja on myös loistava paikka surffaamiseen ja uimiseen. Huomenna tosiaan lähetään Manilaan yöksi ja maanantaina sitten matka jatkuu Hong Kongiin yhden yön reissulle. Katsotaan jos Hong Kongista vielä lyhyen postauksen kirjoittelisi. Näkemisiin!

Biri Island

Pink Beach

In Seven Islands

Bobon beach B&C resort

Tässä näkyy vähän meidän reittiä tällä reissulla

Edellinen viesti Seuraava viesti

2 Kommentit

• Vastaa Merja 04/02/2017 11:32

Kiitos. Olipa mielenkiintoinen kertomus ja hienoja kuvia. Olette kulkeneet taas paikoissa, jossa ei ole ruuhkaa!