Pulau Weh – Vehreä paratiisisaari, jonne on helppo jumittua

Heipähei pitkästä aikaa! Meidän viime kaukomatkasta onkin jo lähes kaksi vuotta aikaa hektisen elämäntilanteen takia. Tätä reissua on odotettu – ja kovasti. Oli lähes vaikea valita minne lähtisi, koska on niin paljon paikkoja missä haluaisimme käydä. Päätimme loppujen lopuksi lähteä Indonesiaan. Voisimme matkustaa Indonesiassa vaikka ikuisesti. Saaria on niin paljon ja jokaiseen provinssiin mentäessä tuntuu kuin tulisi aivan uuteen maahan, koska kulttuuri, uskonto ja ympäristö ovat niin erilaisia eri provinsseissa. Valitsimme Indonesiasta matkakohteeksi eksoottisen Sumatran saaren. Olemme käyneet Indonesiassa muutamia kertoja aiemminkin, mutta emme vielä Sumatralla. Sumatrasta meille tuli ensimmäisenä mieleen tulivuoret, sademetsät, eksoottiset eläimet, lake toba (kiitos madventureksen). Toki ei voi jättää mainitsematta vuoden 2004 tapaninpäivän tuhoisaa maanjäristystä ja tsunamia Sumatran edustalla. Tätä paljon enempää ei Sumatrasta kuitenkaan tiedetty. Päädyttiin aloittamaan reissu Sumatran pohjoiskärjestä, Pulau Wehiltä, täältä myös koko Indonesia alkaa. Me rakastetaan pieniä saaria, valkoisia hiekkarantoja, veden yllä roikkuvia palmupuita, joten haluttiin ehdottomasti aloittaa reissu saarelta. Tavastamme poikkeukselliseti varattiin jo ensimmäiseksi yöksi majapaikka Santai Sumurtiga nimiseltä rannalta, joka on yksi kolmesta Wehin päärannoista. Tämä osottautui hyväksi ratkaisuksi, koska majapaikan etsiminen paikan päällä olisi ollut ehkä hieman haastavaa. Upeimmat biitsibungalowit sijaitsivat kadun varrella, mutta hieman piilossa ja niitä oli jopa vaikea huomata.

Saavuimme bechjackilla Freddies Santai Sumurtiga nimiseen beach bungalow resorttiin. Pienen kivisen kujan päädystä avautui täydellinen rantanäkymä, juuri sitä mistä olimme haaveilleet! Sininen taivas, valkoista hiekkaa, meri kristalllinkirkkaan turkoosia, palmupuita kauniissa rivissä roikkuen meren yllä. Tänne oli hyvä levittää riippumatot. Itse omistaja Freddie toivotti meidät tervetulleeksi. Biitsibungalow meren yllä, omalla kylpyhuoneella ja tuulettimella täällä maksoi 18 euroa kahdelta henkilöltä. Mainitsemisen arvoinen seikka on että, ruoka oli täällä todella hyvää ja laadukasta. Freddie kyseli illallisella kaikkien kuulumiset ja kokkasi teemaillallisia. Teemaillalliseen kuului kaksi alkuruokaa, pääruoka ja jälkiruoka ja hintaa tällä kaikella oli 5 euroa. Tälle rannalle tullaan rentoutumaan, nauttimaan auringosta ja snorklailemaan. Lähiympäristössä ei ole juurikaan mitään tekemistä.Tänne ei tulla todellakaan bilettämään, eikä istumaan kuppiloihin muslimiuskonnon takia. Yöllä herätessä megafonista kuuluvaan rukoukseen, joka alkaa lauseella “allahu akbar”, tietää tosiaan olevan vieraassa maassa ja kulttuurissa. Sumatralla Acehin kunnassa vallitsee nimittäin islamin uskonnoista tiukin, Sharia-laki. Alkoholi täällä on siis laitonta! Sitä kuitenkin myydään majapaikoissa salaa ja tarjoillaan esim kahvikupista. Hintakin on sen mukainen, yhdestä pienestä oluttölkistä saa pulittaa 3 euroa. Sharia-laki asetti melko paljon ennakko-oletuksia ja mietimmekin, kuinka paljon se vaikuttaa reissussa olemisen fiilikseen. Julkisella paikoilla naisilla pitää olla pitkät vaatteet, mutta resorttien biitseillä ja lähistöllä shortseissa ja topissa ja bikineissäkin olo on ihan okei.

Kävimme skootterilla ajelemassa muilla saaren rannoilla ja etsimässä seuraavaa majapaikkaa. Tältä sumurtigan rannalta kahdelle muulle päärannalle on matkaa hieman yli 20 kilometriä. Saarelta löytyy siis sumurtigan lisäksi Gabang ja Iboih nimiset rannat. Löysimme Iboihin päärannalta hiemaan syrjempään lähdettäessä long beach nimisen rannan ja halusimme ehdottomasti majoittua sinne. Long beachilla on vain muutama majapaikka ja lähimmät ravintolat ja sukelluskeskukset löytyvät Iboihin päärannalta. Paikka ammotti tyhjyyttään. Varasimme ruotalaisomistuksessa olevasta Apollo bungalows resortista bungalowin aivan rannasta, omalla kylpyhuoneella ja ilmastoinnilla, hintaan 10 euroa kahdelta! Tämä osottautui yhdeksi reissun upeimmista paikoista! Vuokrasimme skootterin resortista hintaan 5 euroa päivä ja käytimmekin sitä lähes päivittäin, kun kävimme syömässä Iboihissa tai sukeltamassa Gabangissa. Ajelimme yhtenä päivänä myös kauniille vesiputoukselle, jonne piti kävellä jonkinmatkaa, mutta matka oli hyvin kevyt ja helppo. Wehillä kannattaa vuokrata skootteri ja tutustua sillä saaren ympäristöön. Saari on uskomattoman kaunis, vehreä ja siellä riittää paljon nähtävää ja tekemistä. Söimme Wehillä myös todella hyviä paikallisia ruokia ja ne ylittivät meidän odotukset. Kahvi täällä on myös todella edullista ja se jauhetaan suoraan tuoreista pavuista, yleensä arabica tai robusta pavuista.

Wehille matkaajista suurin osa tulee sinne sukeltamaan ja snorklaamaan. Merivedet ovat kirkkaita ja täynnä elinvoimaisia koralleja. Wehillä on parikymmentä sukelluskeskusta. Mikko sukelsi Gapangissa lumba lumba dive centerissä. Yksi sukellus maksoi noin 25 euroa ja sukellusoppaat olivat todella ammattitaitoisia. Näkyvyys sukelluksilla on noin 20 metrin luokkaa ja Mikko näki mm. riuttahaita, jättimoreenoita ja lukuisia riuttakaloja. Sukellusten lisäksi snorklasimme lähes päivittäin oman bungalowin edustalta. Riutta alkoi muutaman kymmenen metrin päästä rannasta. Etsimme long beachin edustalla asuvaa kilpikonnaa, mutta emme sitä valitettavasti löytäneet. Sen sijaan näimme runsaasti riuttakaloja ja erilaisia rauskuja! Yhtenä päivänä lähdettiin veneellä kiertämään erilaisia snorklaus spotteja mereltä koko päiväksi. Lähdettiin aamuvarhain auringon noustessa liikkeelle haaveissa nähdä delfiinejä, sillä niiden reitti kulki lähistöllä aikaisin aamulla. Jonkin aikaan veneiltyämme ympärillämme alkoi hyppiä kymmeniä, jopa satoja delfiinejä! Ne olivat todella leikkisiä ja hyppivät kauan aikaa veneen ympärillä. Kävimme snorklaamassa erilaisia riuttoja ja yhdellä vedenalaisella tulivuorella, joka oli melko mieleenpainuva kokemus!

Vietimme Wehillä yhteensä 10 päivää, mikä oli enemmän kuin, mitä alunperin olimme suunnitelleet. Kaiken kaikkiaan Weh oli matkakohde, jonne oli nopea ja helppo matkustaa, ilmasto oli aurinkoisen lempä, sukellusvedet upeita, ihmiset ystävällisiä ja ruoka superhyvää ja edullista! Olisimme voineet jatkaa oleilua Wehillä helposti pidempään, mutta matkaa oli jatkettava, että ehtisimme käymään vielä muissa kohteissa. Päätimme lähteä matkustamaan kohti paratiisisaaria, Banyak Islandia, siitä lisää seuraavassa tekstissä!

Käykää muuten vilkaisemassa enemmän kuvia meidän instagram-profiilista, löytyy nimellä meandyoutravellers !

Gabang Beach

Long Beach

Wehin kuppiloissa on mukava nauttia tuoretta robusta kahvia

Passionhedelmää, suoraan bungalowin pihasta!

Saaren keskiosa on täynnä viidakkoa

Leikkisät delfiinit!

Santai sumurtiga ranta – tässä kelpaa levytellä!